پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرنگار سی ان ان از واشنگتن گزارش داد از آنجایی که بحرین برای آمریکا بسیار مهم است این کشور در حال بررسی تحولات بحرین است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از  شبکه تلویزیونی سی ان ان، هزاران تن در تظاهرات علیه دولت در پایتخت بحرین حضور یافتند. تظاهرات بحرین انعکاس صدای تظاهرات در مصر است که به سقوط مبارک انجامید و این تظاهرات آخرین دور تظاهرات معترضان در کشورهای عرب است.

بحرین کشوری پادشاهی کوچک است اما یکی از کشورهای مهم منطقه در خدمات بانکی و مالی در خلیج فارس است.دو سوم جمعیت این کشور شیعه هستند اما کشور توسط خانواده ای سنی که به عربستان مرتبط است اداره می شود.بحرین همچنین متحد راهبردی آمریکا است.

جیل دورتی خبرنگار سی ان ان از واشنگتن گزارش داد، بحرین کشوری بسیار کوچک و بسیار راهبردی و از متحدان آمریکا است.

موقعیت این کشور در خلیج فارس بسیار راهبردی است. مقر پایگاه پنجم دریایی آمریکا در بحرین است. در حقیقت ارتش آمریکا از سال هزار و نهصد و چهل و هفت در بحرین حضور دارد.

بحرین یک متحد بزرگ غیر ناتوی آمریکا است. ارتش آمریکا از بحرین برای پشتیبانی نظامیان خود در افغانستان و عراق استفاده می کند.از آنجایی که بحرین برای آمریکا بسیار مهم است آمریکا نیز در حال بررسی اتفاقات بحرین است.

دورتی ادامه داد،در بحرین هفتاد درصد مردم شیعه هستند و می گویند تحت تبعیض قرار دارند.در حقیقت موضوع اعتراضات آنها اقتصادی بوده اما موضوعات سیاسی هم وجود دارد.پادشاه بحرین اقداماتی برای تامین خواسته های معتراضان انجام داده است اما مردم راضی نشده اند. وی افزود پلیس و نیروهای امنیتی به سرکوب شدید معترضان پرداخته اند و تا به حال دو تن در این اعتراضات کشته شده اند.

جیل دورتی در پاسخ به سوال مجری سی ان ان که از وی می پرسد هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از تظاهرات مخالفان در ایران حمایت کرده است در مورد بحرین چطور؟ گفت وزارت خارجه در بیانیه ای گفته است در مورد مرگ این افراد نگران شده است و در این باره و ارتباط آن با اقدامات نیروهای امنیتی تحقیق می کند.اما ازهیچ طرفی جانبداری نکرده است.موقعیت فعلی در بحرین بسیار شکننده است.

 

کد خبر 128528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز